ZdezINFORMOWANI - projekt społeczny

Autor: Dominika Bałazińska | Kategoria: Psychologia | Nauczyciel

Siła mediów jest ogromna, pozwala na kształtowanie sytuacji społeczno-politycznych. Edukacja z zakresu korzystania z nich jest niezbędna, aby zwiększyć świadomość posługiwania się informacją, ponieważ młodzi ludzie nie są przygotowani do życia w świecie pełnym wiadomości.

Fake newsy czy informacje budowane na bazie nierzetelnych źródeł coraz częściej stają się przedmiotem badań naukowych oraz tematem publicznej debaty. Dezinformacja niesie realne zagrożenie a niektóre media, politycy, osoby publiczne, czy po prostu internautów, celowo wprowadzają w błąd, aby osiągnąć konkretną korzyść. Brak edukacji w kierunku krytycznego myślenia i korzystania ze sprawdzonych źródeł, szczególnie dotyka dziś młodzież, która wychowuje się w czasie wszechobecnego internetu.

Twórczynie projektu zdezINFORMOWANI chcą pokazać młodym ludziom jak krytycznie korzystać z internetu i rozpoznawać fake newsy. Jak mówią : “W nadchodzących dekadach będziemy stali przed wieloma wyzwaniami, często przełomowymi decyzjami politycznymi. Młode osoby będą musiały w przyszłości podołać ogromny wyzwaniom, ale jak mają sobie z nimi poradzić, gdy bardzo często nie wiedzą, co tak właściwie jest prawdą, skąd brać rzetelne informacje i nie odróżniają opinii od faktu?”

Rozwój technologii pozwolił nam na dostęp do wielu informacji i źródeł wiedzy, co dało również możliwość tworzenia nieprawdziwych treści na niespotykaną skalę. Teorie spiskowe, fałszywe wiadomości stają się powszechne, a pandemia tylko nasiliła zjawiska manipulacji. Żyjemy w epoce postprawdy, zaś informacja staje się decydującym kapitałem. Siła mediów jest ogromna, kształtuje sytuację społeczno-polityczną, a dezinformacja może stanowić zagrożenie dla funkcjonowania demokracji.”

Dziewczyny prowadzą swoje działania na platformach mediów społecznościowych, głównie na FB i Instagramie, jak również poprzez cykl podcastów (platformach YouTube oraz Spotify) i artykułów oraz tworzeniem materiałów edukacyjnych we współpracy z ekspertkami i ekspertami. Projekt rozwijany jest w ramach platformy ,,Zwolnieni z Teorii", która wspiera młodzież w prowadzeniu pierwszych działań prospołecznych.